tisdag 20 november 2012

Läsprojekt v.47-50

Hej!
Detta har skickats hem, men jag tänkte att det kan vara bra att det går att läsa om projektet även här.

För att bli en duktig läsare måste man öva, ungefär som när man vill bli bra på fotboll eller dans. Jag vill på olika sätt stimulera barnens läsutveckling, därför är det nu dags för ett läsprojekt igen. Det blir en intensiv lästräningsperiod både i skolan och hemma i 4 veckor (v.47-50). Vi kommer att läsa mycket i skolan och lära oss om vad det finns för olika böcker. Den här gången är syftet att träna extra på läsförståelsen därför vill jag att ni tänker på att ställa frågor till texten och prata kring berättelsen.

·        Barnet får själv välja en bok att ha som läsläxa, det kan vara kapitelböcker, faktaböcker eller småböcker. Huvudsaken är att träna upp läsförmågan.
·        Låt ditt barn läsa högt för dig 4 gånger i veckan i ungefär 20 min. Självklart får de läsa mer om de vill.
·        Vänta med läsningen tills ni kan sitta i lugn och ro.
·        Låt inte TV:n stå på under läsningen.
·        Förklara svåra ord.
·        Uppmuntra och ge mycket beröm.
·        Fyll i läsloggen (vad gick bra, vad var svårt, spännande, roligt eller tråkigt). Ta med läsloggen varje torsdag.
·        Diskutera gärna innehållet och ställ frågor till texten, för att öva läsförståelsen.

Jag hoppas att lässtunderna upplevs positivt av er och barnen. Är något oklart, kontakta mig gärna.

1 kommentar:

  1. Klass 3, Brokinds skola22 november 2012 kl. 10:36

    Lycka till med ert läsprojekt! Vi håller just på att avsluta vårt.
    Snart kommer brevet!!!

    SvaraRadera