fredag 4 oktober 2013

Isfåglarnas ägg

När jag var påväg till skolan idag fick jag se något märkligt. En gång om året så kommer isfåglarna flygande och just inatt hade de passerat här och jag hittade två av isfåglarnas ägg...

Så inledde jag lektionen igår och eleverna fick fantisera om hur en isfågel kunde se ut. Sedan fick eleverna ställa frågor: hur känns det? Vad är det för något? Hur gör man en sådan här? Vad händer om man lägger den i vatten? Hur lång tid kan den ta att smälta? Hur ser den ut inuti? Hur mycket väger den?

Jag hällde salt på det ena ägget och vi undersökte vad som hände. Jag hällde över blå och röd karamellfärg så att barnen tydligare kunde se vad som hände. "Isen smälter!" Vi pratade om vad en hypotes innebär och funderade tillsammans på vad som händer med saltet och karamellfärgen när isen har smält helt. Blir det en annan färg? Försvinner saltet? Svaret får vi efter helgen. Spännande!




 
Vi vägde det största isägget. Det vägde 1.8 kg och sedan ville eleverna undersöka hur ägget såg ut inuti. Med hjälp av en hammare och spik fick alla elever hacka loss bitar.
 
/Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar