torsdag 18 april 2013

Rymdvarelse på besök

I måndags pratade vi om drömmar och verklighet (som är temat på nationella proven i svenska, så jag försöker att få in det även i andra ämnen för att tona ner provsituationerna). Jag läste följande berättelse högt för eleverna:

"Det var en mörk aprilnatt. Himlen var stjärnklar och det var fullmåne.Långt bort hördes en hund yla.Jag hade vaknat med ett ryck och undrade var det var som hade väckt mig?
Jag som brukar sova så tungt. Jag tittade upp mot himlen och tänkte lägga mig och försöka somna om.
Plötsligt fick jag se ett ljussken som närmade sig jorden. Skenet blev starkare och starkare och närmade sig jorden med en väldigt fart.
Jag sprang ut i trädgården, vad kunde det vara? Ett stjärnfall?
Då såg jag, skenet var ett konstigt föremål. Det var platt och verkade vara gjort av något främmande material och det lyste. Jag blev bländad, jag såg ingenting förrän föremålet tyst landade på vår gräsmatta. Jag kände mig yr och illamående och plötsligt ramlade jag avsvimmad ner på gräsmattan.
När jag vaknade hade jag en fruktansvärd huvudvärk och jag öppnade försiktigt ögonen. Jag fick mitt livs chock, lutad över mig stod en varelse som jag inte kan beskriva i ord."

Men en bild kan beskriva mer än tusen ord därför fick eleverna i uppgift att illustrera hur de tror att rymdvarelsen såg ut. Här är några av elevernas alster:



 
 
/Anna

 
 

2 kommentarer:

  1. Luka klass 3 brokind18 april 2013 kl. 16:48

    fina bilder dom är så bra LIKE :):):):):):):)

    SvaraRadera
  2. Tack Lukas ❤!!

    SvaraRadera